Ahlan wa Sahlan - Reisverslag uit Akaba, Jordanië van Anne Veen - WaarBenJij.nu Ahlan wa Sahlan - Reisverslag uit Akaba, Jordanië van Anne Veen - WaarBenJij.nu

Ahlan wa Sahlan

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

26 Oktober 2010 | Jordanië, Akaba


Ter introductie: de backpack is weer ingepakt voor 2 maanden. Op het programma staan Jordanie, Syrie en India. Het Midden-Oosten zie ik met een gemixte groep: Dorieke, Iris, Arjen, Cathalijne en Cees. India ga ik met oud-huisgenoot Carlijn ontdekken. En er is veel in petto: zitten op een kameel en op een yoga-matje, dobberen in de Dode Zee en surfen op de Indische Oceaan en twee wereldwonderen zien. Zoveel mooie dingen. Kortom geen tijd te verliezen.

Het voelde dan ook een beetje als een valse start toen ik zaterdag in mijn eentje door een vlucht van 14,5 uur in Amman moest komen. Het ging via lang wachten op Oostblok-vliegveld Riga en Arabisch Beirut. Maar in Amman meteen mijn Hollandse matties ontmoet, die via Rome invlogen.

Gisteren de reis van Amman naar Aqaba per bus gemaakt. Natuurlijk werd onze bus eruit gepikt voor nauwkeurige controle. Iedereen paspoorten showen, toen uit de bus, bagage uit het ruim - alle toeters en bellen van het Arabische machtsvertoon. Ik klom in het ruim om mijn eigen backpack eruit te tillen. Maar eenmaal daar vroeg elke Arabier om ook even zijn koffer aan te geven. Ik was meteen de attractie van de bus en werd door iedereen bedankt. Aangekomen in Aqaba hebben we een ge-wel-dig hotel aan de zee gevonden: bloemen, kleine zithoekjes, waterpijpen. Heel ontspannen begin van de reis.

Vandaag hebbenwe gesnorkeld in de Rode Zee. Wow, wat een kleuren, wat een vissen. Wel een beetje bang voor het ondiepe koraal en de prikkelegels. Vanavond meteen ook verse vis van de BBQ gegeten met verse limoen-munt-sap (ontdekking!).
Daarnaast zijn we lang bezig geweest om onze woestijntrip in Wadi Rum teregelen. Aan de telefoon zwaar moeten onderhandelen met Bedouine Obet. Maar morgen gaan we Jeep-en, Kamelen en onder de sterrenhemel slapen. Woensdag door naar Petra.

Natuurlijk is de Arabische cultuur nog wel even wennen. We willen vooral respectvol zijn in de kledingkeuze: lange broek, mouwen en een bedekte hals. Maar in deze hitte en zon is een zomerse outfit wel heel verleidelijk. En bij gebrek aan hoofddoek worden we sowieso nagestaard. Dit brengt me op de eerste inside joke, vernoemd naar reisgenoot Iris: de Iris-Check (wanneer mannen ongegeneerd naar ons -blanke en 'schaarsgeklede' vrouwen- kijken). Daarnaast hebben we ook de Test-Cees, die moet al het onbekende eten uitproberen. Tot zover is het delicious, maar het is wachten op een voedselvergiftiging.

Bij gebrek aan kennis over Arabische tot-ziens-uitdrukkingen, sluit ik af met
Fata Morgana,

Anne

  • 25 Oktober 2010 - 19:44

    Robert:

    Briljante afsluiting :), hahaha! Geniet van je trip An, het klinkt echt weer als een mooi avontuur dat voor je ligt. Ik kijk uit naar de verhalen!

  • 25 Oktober 2010 - 20:38

    Otto En Aly:

    HAllo Annelief! WAt een reis alweer, wij zijn vreseijk jaloers! Knijp een kameel even van ons.Geniet van alle fijne dingen en do voorzichtig! Kus, Otto en Aly.

  • 25 Oktober 2010 - 20:46

    Pim:

    He Lief,

    Fata Morgana? check even de 1e hit van google:

    Parenclub Fata-Morgana. De grootste en méést swingende club van alle parenclubs van NL. Stijlvol erotisch uitgaan in luxe en comfort.

    Hmmm, klinkt dus nu al als een wilde vakantie;)

    Maar wat een mooi begin nu al van je vakantie. Lekker samen met iedereen de komende weken de woestijn door naar de wereldwonderen. Ik ben zo jaloers! Geniet ervan en vergeet het nooit meer.

    Dikke kus


  • 25 Oktober 2010 - 21:14

    Marielle:

    Schat, wat leuk wat van je te lezen al zo snel!!! Ik weet niet of je mijn smsje nog hebt gehad. Wat klinkt dat al geweldig! Heeeeel veeeeeel plezier daar. Om je in ere te houden blijf ik de yoga doen en volg ik pilaties. Namasté lieverd en lekker genieten!

  • 26 Oktober 2010 - 09:16

    Jon En Henny.:

    Dag lieve meid,
    Wat fijn, dat we weer met jou kunnen mee-reizen! En hoe her-beleven we in gedachten dit boeiende land: de tiendaagse tocht Amman-Aqaba en een week daar, de Dode Zee (schoenen laten liggen, breng ze mee!),
    snorkelen, Wadi Rum (bij zonsondergang!),maar...
    geniet vooral van Petra!!!
    Liefs en "bslemma" ("tot ziens", van mijn Arab. leerlingen geleerd, die mij terug groetten met "Doei"!) Jon en Henny.

  • 29 Oktober 2010 - 13:28

    Jon En Henny.:

    (the day after the day before!)

    Dag lieve STER!

    Jij zult de aanhef boven dit berichtje onmiddellijk
    begrijpen!!! Het was heel dubbel gisteren: je wás er, als schitterende STER, maar je schitterde ook door afwezigheid, net als Pim trouwens...
    De "inhoud" van de kerststal deed het geweldig goed!!! Maar ook de mensen van het Russisch Danstheater (waar we samen een voorstelling van bij woonden)keken rond of ze jullie zagen....
    Dankzij jullie lieve gebaren (appel en sms) waren jullie er echter óók weer een beetje bij! Dank daarvoor!
    Vergeet verder Rhenen en de herfst en het nieuwe kabinet en Sinterklaas en GENIET!!! (en zorg goed voor Anne van der Veen als je in haar buurt komt!)
    Kus, kus, kus, Jon en Henny.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Jordanië, Akaba

Anne

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 34257

Voorgaande reizen:

23 Oktober 2010 - 23 December 2010

Jordanie/Syrie/India

02 Oktober 2008 - 21 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: