Anne en Carlijn going 36u in de trein - Reisverslag uit Goa, India van Anne Veen - WaarBenJij.nu Anne en Carlijn going 36u in de trein - Reisverslag uit Goa, India van Anne Veen - WaarBenJij.nu

Anne en Carlijn going 36u in de trein

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

16 December 2010 | India, Goa

Je kunt wel raden waar dit stukje geschreven is, dans le train! Deze idioot lange treinreis is wel het enige vervelende wat we de afgelopen tijd hebben beleefd, hieronder volgt een lijst van onze jaloersmakende bezigheden!

Het spektakel begint in Jodhpur, the blue city in de Indiase volksmond. Dit komt doordat mensen van hoge kasten hun huis blauw laten schilderen. Mooi panorama! Boven deze huisjes uit stak het paleiselijke fort. We volgden hier een tour die werd geintroduceerd door een wel heel overdreven gemaakt praatje met een groot amerikaans accent. Een voorbeeld: ‘ In this audiogaid evry spot will be introdjuced baj eee loooovely rajasthanie soong, which Is fa-bu-lous!’ (fonetisch opgeschreven dan :)). Het fort bleek tof, de audiotour minder. Iets later op de dag kwamen we terecht in het shopping gedeelte van Jodhpur, waar we een demonstratie sari-omknopen kregen! Dit is nodig, omdat je een 6m lange lap stof op traditionele (lees: ingewikkelde) manier om je lichaam knoopt. Direct vonden we dit een prachtig plan als carnavalsoutfit.

Per trein (jahaa per trein, hoera!) vervolgenden we onze reis richting Jaisalmer, de desert! Ook hier staat een fort. Hierin is, in tegenstelling tot in Jodhpur, een gedeelte van het stadje. In dit monumentale deel logeerden we ietwat illegaal, het fort staat namelijk op verzakken wegens dalend waterpeil. Wij waren ons van geen kwaad bewust, dit hoorden we pas achteraf. De dag daarna begonnen wij aan onze tweedaagse kamelensafari, dat betekent dus: slapen in de desert! Bepakt met alle leggings en shirtjes die we bij ons hadden tegen de helse kou van de nachtelijke woestijn, klommen wij op onze trouwe kamelen Babel en Padam. Ofja, we deden vooral poging er niet af te vallen tijdens het opstaan van de kameel. Hoewel de eerste minuten enigszins wennen waren, bleek het toch erg leuk. We liepen natuurlijk niet alleen te paraderen door de woestijn. De nomadengroep bestond uit een Koreaans gezinnetje, no Engilsh, en drie kamelenhoeders, voor wie desert survivalen een tweede natuur is. Je vraagt je natuurlijk af hoe wij onze eerste levensbehoeften vervulden. Onze camel boys kookten op een zelfgesprokkeld houtvuurtje binnen no time in een pannetje een voortreffelijke combi van rijst, chapati, groenten en dahl, mjum! Tijdens dit avondmaal werden we vergezeld door een stokoude local uit een desert dorpje die plompverloren kwam vragen of wij zijn kameel hadden gevonden. Dat was niet het geval, maar hij mocht wel blijven slapen bij ons en de camel boys. De nacht bleek mee te vallen! We hebben nog nooit zoveel sterren bij elkaar gezien. Door kamelenzadels beschut en op een hoopje, was het zelfs niet ijskoud. . We leken al volleerde desert-gangers, want we draafden dit stuk terug op de kameel! Hobbel de hobbel, maar o zo tof!

Udaipur staat bekend als romantische stad vanwege bergachtige omgeving en een meer dat omgeven is door paleizen. Op de eerste dag namen we een ubertoeristisch bootje over het lake en bezichtigden we een eilandje dat alleen maar bestond uit paleis. ‘s Avonds begon het spektakel! Deze paleizen bleken namelijk voor te komen in de James Bond classic ‘Octopussy’, die overal in Udaipur in de rooftop restaurants wordt vertoond. Ook wij gaven ons hier aan en zagen daarmee het paleis in een Holly- / Bollywood setting terug. Next day: paardrijden! We waren enigszins angstig voor bokkende paarden, maar deze rondtocht langs Frans ogende bergdorpjes, was heel ontspannend. Saillant detail: ook Johnny de Mol en Waldemar Torenstra zijn op deze ranch geweest voor opnames van ‘Waar is de Mol’. Carlijn bleek op hetzelfde paard te zitten als Waldemar, jeh! Omdat we wel genoeg sportieve activiteiten hadden verricht, werd het tijd om de Indiase keuken wat beter te leren kennen, nu dan ook van de actieve en niet alleen de luie, etende kant: we deden een kookcursus. Samen met een groep Aussies leerden we stap tot stap Malai Kofta, Allu Paneer, Chai, Chapati en Byrianni te maken. Het smaakte warempel net echt!

Na al die toffe activiteiten belandden wij in onze treinmarathon. Nog even en we zitten in Goa op het paradijselijke strand!

• 16 December 2010 - 15:39

Otto En Aly:

Er is een oud gedicht dat eindigtmet de woorden: "voor zoveel schoonheid, geen woorden meer"" daar moest ik aan denken bij het lezen van jullie avonturen!!! Geweldig!
    Dit nemen zeje nooit meer af! Met een heel klein beetje jaloezie en heel veel liefs, je Otto en Aly.

• 16 December 2010 - 15:39

Otto En Aly:

• 16 December 2010 - 15:45

Erika:

Annetje! Leuk dat ik je laatst heel heel even sprak op FB. De trein overleefd? Ben benieuwd naar je sari-knooptechnieken en vooral hoe je er met zo'n ding uitziet. Veel plezier in Goa! Lekker surfen. Mis jou! xxxxxxxxxxxxx

• 16 December 2010 - 15:59

Britt:

Ik ben jaloers.. kom nou maar eens terug volgende week met een hele volle geheugenkaart aan foto's ;)
    kuss

• 17 December 2010 - 08:54

Lau:

Annie!

Nog even genieten! Ik ben benieuwd naar alle foto's en verhalen straks.

xxx

• 17 December 2010 - 16:44

Do:

Yo Carlijn en Anne!
    Jaloersmakend is een understatement, dames.. Nou, hier in de hoofdstad was een heuse sneeuwstorm en nu ligt er overal of 15 cm sneeuw of een ijsbaan. Was blij dat ik het station achter me kon laten, het was er stampvol!, en het altijd varende pontje kon pakken:) Lekker chillen op het strand daar dus! xx

• 19 December 2010 - 21:52

Marielle:

He lieve An,
    Wat een mooie verhalen weer...! Heel anders dan met een dikke SUV touren door Florida en feesten in Miami haha! Ik heb het hier ook echt super naar mijn zin. Ik ben dinsdag weer terug in NL. Zo'n zin om jou weer te zien! Heb je echt gemist! Geniet nog even van die laatste daagjes! Straks zitten we allebei weer in de sneeuw en heel veel kou, lekker knus slapen naast ons kacheltje!!! :)
    Dikke kus

• 21 December 2010 - 10:38

Jon En Henny.:

In onze vorige reactie schreven we jullie al : "Have a nice flight and happy landings" Maar nu het einde van jullie avontuur zó angstig dichtbij komt....nog eens: "Goede reis en welkom in een winters Nederland!!"
    XXX J. en H.