India ish-naan ki-jee - Reisverslag uit Jodhpur, India van Anne Veen - WaarBenJij.nu India ish-naan ki-jee - Reisverslag uit Jodhpur, India van Anne Veen - WaarBenJij.nu

India ish-naan ki-jee

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

07 December 2010 | India, Jodhpur

Met Carlijn en Anne reunited in Rishikesh was het tijd voor actie.

Heilige Hindu ceremonies
We begonnen met de Puja direct aan de Ganges, de dagelijkse verering van de Hindoeistische goden. Daarbij wordt onder luid Indiaas muziekspel en gebler een mandje met wierook en bloemetjes in de Ganges gezet. Dit klinkt heel sereen, maar iedereen is vrij om te komen en te gaan wanneer die wil, zoals gewoonlijk: een Indiase drukke en gezellige boel.

Raaaften
De Ganges stroomt wild vanuit de Himalaya naar beneden; ideaal om te raften! We werden last-minute bij een groep twintig-jarige rijkeluis Indiers gedropt. Onze gids stelde zich in de jeep voor als Harry, oh nee Hari. De rafting instructie was simpel: forward, backward, stop en get down. Voor elke kolkende stroming yell-den we "Ganga Ish-naan - KI-JEEE" - wat zoiets betekent als "Een duik in de Ganges - oleee". De kans dat we onderweg in het ijskoude water om zouden slaan was 75%, reden te meer om de commando's van de gillende gids op te volgen. Onze rijke guppies hadden alleen moeite om naar de commando's te luisteren en roeiden keer op keer onverstoord door . Nou, roeien...een beetje slap waterspatten was het, want de stakkers hadden geen kracht en al helemaal geen coordinatie. Wij zorgden voor de horsepower! Of misschien de gidsen die ook mee bleken te roeien. We slingerden gevaarlijk door het water, maar bleven gelukkig overeind. Daarom zijn we maar uit eigen beweging in de Ganges gedoken! Onderweg stopten we bij wat rotsen, waar zomaar een thee-mannetje opdook, daardoor konden we weer opwarmen!

Zandhappen
De topatractie was toch wel de acroyoga op he strand, na Bikram-yoga en poweryoga is dit de hotste trend! Bij deze combi van acrobatiek en yoga neem je met ongeveer vier mensen tegelijk de meest onmogelijke poses aan: met als gevolg een boel klauteren en daarna hard omvallen op de lekker zandige ondergrond. Het zal je dan ook niet verbazen dat we dagen later nog steeds last van zand hadden.

Wereldwonder nummer 2
Voor onze trip naar de Taj Mahal in Agra, kwamen we helaas opnieuw niet onder de ellendige nachtbus uit. Nu echt worst case scenario: helemaal achterin de bus op een slaaprekje in een bus zonder vering. Samengevat: kedeng. Auw. Nooit meer.Om even uit te puffen van de nachtelijke strubbelingen, gingen we in ons hotel op de rooftop ontbijten, onverwacht met panorama magnifique van de Taj! Dit deed ons spontaan alle spierpijn en blauwe plekken van de afgelopen nacht vergeten. 's Middags gingen we de Taj ook daadwerkelijk bezoeken. Foto's spreken meer dan duizend woorden. Omdat we geen hoekje onbekeken wilden laten, gingen we de volgende dag naar de overkant van de rivier voor de Taj-view vanuit het groene park. Helaas was het te mistig voor mooie shots. Wel kwamen we door de meer 'local' wijk van Agra. Hier konden we alsnog de mooie plaatjes schieten van rijen uitgespreide, bont gekleurde, tweedehands sari's langs de kant van de weg.

Eye of the tiger
Ein-de-lijk hadden we fatsoenlijke treinkaartjes gescoord en konden we op weg naar ons volgende hoogtepunt: tijgers spotten in Ranthambore national park. Ondanks dat de gypsy's al vol zaten tot na Kerst, heeft Carlijn via upperclass connecties plekjes in een jeep van een vijf-sterren hotel weten te regelen. Om half zeven in de ochtend werden we opgehaald door de hilarische gids die eerder Mick Jagger en George Clooney aan de tijgers had laten snuffelen. Onze jeep-genootjes waren twee Amerikanen uit het vijf-sterren hotel die Rs 31 000, oftewel 500 euro per nacht bleken te betalen! Slik - dat is ons maandbudget. Vroeg in de ochtend werd een tijger door een andere jeep gespot, wij waren net te laat... Onze gids bleek echter een ware tiger hunter te zijn die ons ali illegali ook een off-road experience bezorgde. Helaas bleken we achter de feiten aan te lopen, geen tijger, maar ons adrenalinelevel was wel omhoog geschoten! Ook al hebben we de tijgers gemist, we hebben wel antilopes, 'pumba's', kingfishers, spotted deers en rendieren gezien!

Sint
We hadden tijd te doden in Sawai Madhopur (de bewoonde wereld aan het park), maar daardoor konden we eindelijk kennismaken met de pure Indiase marktjes. Ook was het natuurlijk vijf december! We zaten dan wel tussen de tijgers, Sinterklaas en pepernoten konden we niet voorbij laten gaan. De verrassing wie wie had getrokken was minder groot dan normaal, maar de gedichten waren er niet minder om. Ook de cadeaus hadden een exotisch tintje: henna, glitterarmbanden, portemonneetjes met tijgermotief, enz.

Nu vertrekken we op weg naar het zuiden.. de hitte van de woestijn komt steeds dichterbij!

• 07 December 2010 - 14:15

Marielle:

An, leuk leuk leuk! Als ik je niet meer spreek voordat ik vlieg heel veel plezier nog daar! We zien elkaar snel weer in NL!
    Kussss

• 07 December 2010 - 19:34

Otto En Aly:

Lieve Anne, we genieten weer van je verslag!!! Martine was hier zondag en heeft er voor gezorgd dat wij jou weer konden ontvangen, je mails dan natuurlijk! We leven met je mee, zijn jaloers op je tijgerjacht, maar ook zonder tijgers heb je er toch van genoten! Heel veel lieve groetjes van je Otto en Aly, ook voor vriendin!!!

• 08 December 2010 - 12:46

Nienked:

klinkt geweldig! We gaan echt een uitgebreide foto-avond houden als je terug bent! Geniet!

• 09 December 2010 - 08:10

Pim:

Jij kan zo leuk schrijven! Mooi verhaal weer schat, tot over 2 weken...
    x

• 12 December 2010 - 11:53

Jon En Henny.:

...Sinterklaasfeest in Sawai Madhopur...dat moet toch een geweldige ervaring zijn, lieve Anne!
    Wij doen het wel met Rhenen...
    Jammer genoeg kwamen we ook dit jaar weer niet in Spanje terecht!
    Wat beleef jij toch veel bijzondere avonturen: raften op de Ganges...yoga op het strand...de Taj Mahal (wens!)...tijgers, die opeens in antilopen veranderen...wij genieten alleen al van je verhalen!
    Maar, je verblijf daar schiet op! Als we je niet meer "spreken" vóór die tijd: "nice flight en happy landing!".
    Dag, dag, dag! Liefs van ons, Jon en Henny.

• 24 December 2010 - 08:19

Angelique:

Hoi Anne!

haha moest wel lachen hoor over je beschrijving van de taj mahal!
    Dit was dus echt een belevenis maar dus ook enorm de moiete waard!
    Ik wilde je vragen of jij een foto wilde sturen ervan naar mij,
    Ik doe meemet een actie en eigenlijk moet het een foto zijn met regionale krant en naam erop maar ook voor een foto zonder de hele poespas zou ik blij zijn.
    Ik doe mee met een spel van kpn( door netwerken moet je eraan komen.. van internet plukken mag niet) en moet in 1 week foto's verzamelen van de 7 wereldwonderen.
    We zijn met een hele groep dus mocht je er meer hebben.. graag! Dezelfde foto mogen we niet gebruiken!
    Ik heb mijn hoop nog gevestigd op mensen die aankomende dagen erheen gaan maar weet niet of ze t nog optijd lezen.
    Groetjes angelique en een hele fijne kerst

alfasci@hotmail.com