80% woestijn - Reisverslag uit Aleppo, Syrië van Anne Veen - WaarBenJij.nu 80% woestijn - Reisverslag uit Aleppo, Syrië van Anne Veen - WaarBenJij.nu

80% woestijn

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

02 November 2010 | Syrië, Aleppo

Nu in Syrie, waar internet door de staat gecontroleerd wordt. Maar het lukt gelukkig om op waarbenjij.nu te komen. Maar eindelijk een overzicht van alle mooie dingen die we in Jordanie gezien hebben, waarvan 80% woestijn.

“ Zand is strand”
We planden een woestijn-tour in een authentiek tentenkamp met jeep- en kamelentocht. Bij aankomst bij het reservaat werden we opgehaald door een superluxe 4x4 met USBmuziekaansluiting etc – een beetje minder back-to-basic dan we verwacht hadden. Maar in het bedouinenkamp werd de luxe auto geruild voor gammele wagen en gingen we alle spots van Laurence of Arabia af (google maar). Op het kamp verbleef ook een groep van 25 midden-Oosterse jongeren die een politieke jam hielden, soort heidesessie, maar dan in een zandbak. ‘s Avonds bij het kampvuur euke gesprekken gehad met Marokkanen, Palastijnen, Israelieten bij het kampvuur voorzien van suikerthee en waterpijp. ‘s Nachts waren de sterren super helder, waardoor we besloten met zijn zessen buiten te slapen. Brr koud!

Op bezoek bij Petra
Op naar het wereldwonder Petra, een stad uit de oudheid gehouwen uit zandbergen. In een woord FAN-TAS-TISCH. Foto’s zeggen meer dan 1001 woorden. Op weg naar Petra hebben we ook de NLse Lodewijk leren kennen, die vanuit Israel nog een weekje Jordanie bezocht. Hij sloot als zevende wiel aan de wagen perfect aan in onze groep.

En..actie
Met het extended gezelschap gingen we naar het kleine stadje Madaba, waar we in een Cirque-du-Soleil-achtige tent op het dak van ons hotel sliepen. Vanuit daar deden we een Wie-is-de-Mol? activiteit: door een kloof met water omhoog klimmen over watervalletjes. We waren net kleine kinderen: menselijke dam bouwen, door stroomversnellingen glijden en poortjes door. De volgende dag naar de Dode Zee, met zoveel zout dat je automatisch gaat drijven, letterlijk. We liepen nietsvermoedend het water in en op borsthoogte dobbert je lichaam opeens omhoog. Het water voelt heel olieachtig en vergeten wondjes beginnen ineens keihard te prikken. Daarna nog een masker van natuurlijke modder. Maar we hebben eerst mooie figuurtjes op elkaars lichamen getekend voordat we veranderden in buitenaardse monsters. Daarna in een resort nog lekker gezwommen, zonder zout en klei. Maar wel geprobeerd een menselijke pyramide in het water te maken. Het kost wat moeite en Arabieren kijken je vreemd aan, maar het is gelukt.

Snel meer over Syrie…nu is mijn internettijd op…

Ma’a Salaam

• 02 November 2010 - 20:40

Otto En Aly:

Hallo lieve wereldreizigster!!!! Heerlijk dat we op zo'n afstand met je mee kunnen genieten! Voor ons ook enkele bekende plekjes! Een hartelijke groet uit Velp. Geniet nog maar veel! Knuffel van ons, Otto en Aly.

• 03 November 2010 - 08:47

Laura:

Annie!

Het klinkt helemaal top en lekker multiculti.Ik ben heel benieuwd naar je foto's, want ik kan mer nu nauwelijks iets bij voorstellen...

Liefs

• 06 November 2010 - 18:06

Nienke:

An! klinkt allemaal echt prachtig! Ik ben ontzettend jaloers en we missen je best wel hier...
    Ik mail je binnenkort ook wel een update vanuit hier! Keep me posted!:)

• 08 November 2010 - 16:13

Iris:

Hoi Anne! Het was tof met je op vakantie, veel plezier met Carlijn in India!

Groetjes Iris

• 08 November 2010 - 22:21

Jon En Henny.:

Klinkt wel érg verleidelijk, lieve Anne: dat berichtje onder de reacties op jouw boeiende verhaal : "een reis naar Aleppo boeken"!!!
    Weg van een grijs Nederland,steeds lagere temperaturen, paraplu's en pepernoten...en dan ergens éven jou tegen komen...je weer los laten... om je verder veel te laten genieten!
    We zullen er maar slechts van dromen en terug keren naar de werkelijkheid...En jij? "Gewoon" door gaan!!!Genieten dus!
    Liefs van ons! Jon en Henny.

• 09 November 2010 - 21:17

Hans:

Dag Anne, wat een prachtig avontuur!! Geniet er van (niet met mate). Ik vind het erg leuk om je belevenissen te lezen.

• 11 November 2010 - 10:54

Nina:

Hoi anne!
    Jammer dat ik je niet meer had gesproken voordat je weg ging.
    Klinkt heel vet allemaal!
    Heel veel plezier daar, liefs je schoonzusje ;)