Rishikesh, de highlights - Reisverslag uit Rishīkesh, India van Anne Veen - WaarBenJij.nu Rishikesh, de highlights - Reisverslag uit Rishīkesh, India van Anne Veen - WaarBenJij.nu

Rishikesh, de highlights

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

28 November 2010 | India, Rishīkesh

Twee weken ashram zijn voorbij gevlogen. Hier volgt The Best Of The Fest:

WATERVALLEN – Zondag is er geen programma in het ashram…dus tijd om de bergen in te trekken. Rishikesh is de oorsprong van de Ganges, met overal kleine bronnen. Nicole, Javier en ik liepen 3 km over bouwgrond en toen nog 1km over een bergpad omhoog langs de beek. Het pad eindigde bij een enorme waterval met daaronder een natuurlijk en zeer koud zwembad. Zonnetje erbij, plus verse papaya en pamplemousse, topdag!

HOOFDSTAND – Na 24 yogalessen is het verschil in flexibiliteit, kracht en zelfs balans goed te merken. De knaller was de hoofdstand in de laatste les. Hoofd op de grond, ellebogen om te steunen en dan hop je benen omhoog, zonder steun. Maar slecht bericht over de ingewikkelde pose ‘Laghu Varjasana’ die ik mezelf als doel had gesteld…ik kom maar halverwege. Toen ik de yogaleraren om advise vroeg lachten ze me keihard uit. Het is een zwaargevorderde pose en ze konden zelf ook pas hun voorhoofd op de grond krijgen. Een beetje hoog gegrepen dus, maar misschien lukt het over een paar jaar.

REIKI – Yada uit Zweden had een tweedaagse cursus reiki gevolgd, een techniek om energiestromen in iemands lichaam op gang te brengen. Ik was haar proefkonijn, op een kleedje in de ashramtuin met een Hindi-muziekje op de achtergrond. Ze hield haar handen op mijn hoofd, schouders, buik, tenen en zowaar voel je je daarna superfit en energiek.

CHANTING – Fridaynight is musicnight, maar dan wel op z’n Hindoeistisch met matra’s zingen en veel tringel- en trammelinstrumenten. Nadat de Indiers hun heilige liedjes hebben doorlopen is de beurt aan de buitenlandse ashrambezoekers. Anne uit Noorwegen repeteerden voor de gelegenheid de Nederlandse classic ‘Anne’ van Clouseau. En dat is nog best lastig met een Scandiavische tongval. Maar onze act werd enthousiast ontvangen.

CHIAPATTICURSUS – Eten kon ik ze al als geen ander, maar ik had geen idee hoe je die chiapattis nou maakt. De keukencrew van Niketan Ashram gaf me een spoedcursus. Het begint met chaipattiyoga: hard met je vuisten in een mengsel van bloem, gist en water stampen. Dan a-la pizzamaker dunne, ronde flapjes boetseren. Die moeten 50 seconden op een hete plaat en dan nog 10 seconden grillen op een gaspit, et voila. Het klinkt makkelijker dan de praktijk. Ik brouwde alleen kleine, India-vormige chiapatti die ze niet dufden te serveren. Maar de keukencrew kon hun lol niet op en hadden het de hele dag over mij - ‘Agnu Baby’ – en mijn mini-pattis.

CLEANSING – Op zaterdag wordt de yogasessie vervolgt door het reinigen van de neus. Niet met een tissue, nee daar komen attributen bij kijken. Eerst moet je warm, zout water met een kannetje in het ene neusgat gieten en door het andere eruit laten lopen. Een hilarisch gezicht: 15 buitenlanders die voorover over een gootje hangen water te lekken. Vervolgens sta je in een cirkel en moet je hard uitademen door je neus waardoor het resterende water - met snorresten en al – weer je neus uit spuit. Hoe meer vuil er op de grond spat, hoe trotser de yogaleraren zijn op je cleansingpresaties.

Vanavond neem ik afscheid van Melissa en Anne, want dan komt Carlijn naar Rishikesh. Na een paar dagen in de bergen, gaan we naar het zuidelijke Rajastan.

Over foto’s: het lukt me niet om die op waarbenjij.nu te zetten. Maar op facebook zal ik binnenkort weer iets uploaden.

  • 28 November 2010 - 12:35

    Erika:

    Wauw, je kan op je hoofd staan! Super gaaf! Dat wil ik ook kunnen.. Denk alleen niet dat dat hem gaat worden, maar ik kan je wel reiki-en als je weer terug bent. Dan mag jij mij een lesje yoga geven (laatste keer dat ik naar mijn poweryoga les was gebeurde er zo iets genants dat ik nooit meer ben gegaan). Dan maken we er een lekker zweverig dagje van! Veel plezier met Carlijn en ik houd FB in de gaten voor de foto's. Dikke kus

  • 28 November 2010 - 17:04

    Calham:

    Hi, we got rooms for rent
    In Goa,Panaji 500 rps p/day
    call for info 00919881260737
    Calham

  • 28 November 2010 - 19:41

    Lodewijk:

    Hoi Anne,
    je verslagen klinken erg goed, heb je ook foto's van het 'cleansing', want dat moet er wel smakelijk uitzien :)
    Have fun!

  • 29 November 2010 - 16:12

    Annelieke:

    Nou, dan stop ik ook maar met mijn pogingen om de Laghu Varjasana onder de knie te krijgen....

  • 29 November 2010 - 22:22

    Marielle:

    You go girl! Zelfs je verhalen zijn helemaal ZEN! :) Veel plezier met Carlijn! Kuskuskuskuskus

  • 30 November 2010 - 10:48

    Do:

    Gatver, die snot! En kon Noorse Anne niet 'Anne' van Herman van Veen niet voordragen? :) Lekker reizen jullie!! xxx

  • 01 December 2010 - 15:05

    Lau:

    An!

    Veel plezier met Carlijn!

    Ik begin je nu toch wel echt te missen hoor!!

    xxx

  • 03 December 2010 - 07:39

    Jon En Henny.:

    Wat een bijzonder leventje leid jij daar, lieve Anne! Krijgen we straks wel "dezelfde" Anne terug in the family? Geniet jij nog maar lekker even in die ont(in)spannende wereld. Wij hier genieten van een "witte wereld"! Tot later! XXX Jon en Henny.

  • 03 December 2010 - 14:12

    Hans:

    Ga zo door Anne!!
    Erg leuk om over je beleveninssen te lezen. Later schrijfster worden? (Van reisverhalen wellicht?)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Rishīkesh

Anne

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 326
Totaal aantal bezoekers 34251

Voorgaande reizen:

23 Oktober 2010 - 23 December 2010

Jordanie/Syrie/India

02 Oktober 2008 - 21 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: